Resan/Första dagen

Hej alla ni sovandes där hemma!
Tänkte ta en liten kort sammanfattning av resan hit och första dagen på skolan.

Flyget från Arlanda till London gick 9.20 i söndags, men jag var där runt 6.10. Jag, mamma, pappa och Ante sov på Ibis och fick transfer till flygplatsen via det. Det blev lite jobbigare än jag trodde att säga hej då till dem, trodde jag hade gjort bort tårarna, men inte det inte. Sa hej då precis innan säkerhetskontrollen, så gick till rullbandet snörvlande för att lägga upp mitt handbagage. Visste inte att datorn skulle vara separat och såklart så var den längst ner i väskan. Så, jag stod där, framför säkerhetskontroll-mannen och blottade mig känslomässigt medan jag grävde i väskan för att få upp datorn, vilket resulterade i att trosor och dylikt virvlade runt och föll ur väskan. Kändes som att jag stod där naken. Efter det lilla missödet så frågade jag var utgången var.. och den var bokstavligt talat två meter ifrån mig. Bra där Sofia. Flyget till London var inga konstigheter, fick sova lite och träffade en annan tjej som också skulle plugga engelska via EF, fast i London. Flyget till Los Angeles gick 14.00 (15.00 svensk tid), och innan jag fick komma till gaten ville de se I20-blanketten (blankett som bevisar att man ska plugga med rektorns underskrift) och så ville de ha adressen till min värdfamilj. Flyget var så jäääävla drygt då jag fick ont i ryggen och i svanskotan. Så jag satt och vände och vred på mig i 8 timmar (utav 11 timmar) innan jag kom på hur jag kunde luta bak sätet. En knapp på armstödet.. Bra där igen Sofia. I början skakade planet väldigt mycket så jag trodde att slutet var nära där ett tag. Men efter ett tag lugnade det ner sig. Såg typ fyra filmer, satt och skrattade högt till Mulan. På planet fick jag fylla i ett CBP-formulär med lite frågor om vad jag hade med mig m.m.
Säkerhetskontrollen i Los Angeles var inte alls så hård som jag trodde! De tog en bild, tog mina fingeravtryck och tittade på mitt pass, I20-blankett och CBP-formulär och sen frågade de bara vad jag skulle göra i USA. Kan bero på att jag har ett visum utfört av amerikanska ambassaden och redan svarat på flera frågor. Nog om det. Fick sedan transfer från flygplatsen till min värdfamilj.

Jag bor hos en kvinna vid namn Kamilla Tosolini och hennes två barn Stefania 22 år och Christian 20 år. Har än så länge bara träffat Kamilla och Christian och de verkar jättetrevliga. 

Idag var då första dagen i skolan som startade klockan 11.00, Kamilla skjutsade mig lite tidigare för att visa mig runt i området. Sen anmälde jag mig på skolan och väntade tills vi skulle få vår information. I väntan på informationen så hade jag lite inre konversationer med mig själv, "BAAM Sofia, nu gäller det, pang på grytan bara och skaffa vänner! JAAA, visa nu att du är en independent woman och att du klarar det här!!!!". Så jag ställde mig och pratade med en tjej från Tjeckien och en tjej från Norge. Efter ett tag hör jag "Sophie? Sooophie? Come here with us!", och hela gruppen tittandes på mig. Bra där Sofia, även här kommer du få dras med "Sofie". Skämt åsido, dagen har gått jättebra och vi har fått en liten rundtur med buss och hjälp med att skaffa busskort och dylikt. Åt mat vid piren med Marie från Nederländerna, Perle från Frankrike och Laura från Frankrike. Bussen hem däremot blev ett litet projekt. Frågade i receptionen på skolan var busshållplatsen var och tyckte att jag förstod. Gick tre varv runt huset. Förstod inte. Gick lite mer. Frågade på en restaurang och kom till busshållplatsen, frågade då på bussen men då var det fel och jag skulle på andra sidan. Klev på rätt buss klev av på fel hållplats så då gick jag därifrån istället. Sååååå, efter mycket prat om inte mycket matnyttigt så är jag nu hemma i lägenheten efter att ha haft problem med att öppna dörren i 20 minuter.

Ses om 20 kg Sverige.


Lite bilder från idag! Var lite halvkyligt.

Kommentarer
Postat av: Ella

Vad skönt att höra att resan gick bra och att din familj verkar bra =) nu ligger din blogg i favoriterna så håll mig uppdaterad med nyheter ifrån det varma landet =)

2013-09-10 @ 18:32:44
URL: http://ellainlondon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback